علاقمندان برای ثبت‌ نام و شرکت در هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، می‌توانند به یکی از  دو طریق زیر اقدام کنند:

1-    ثبت نام و ارسال آثار توسط پست

2-    ثبت نام و ارسال آثار توسط اینترنت

 

ثبت نام از طریق پست

علاقمندان به شرکت در جشنواره جهت ثبت نام و ارسال آثار خود از طریق پست لازم است به روش زیر اقدام کنند:

1-    مطالعه دقیق فرم فراخوان (فرم شماره 1) و آشنایی با زمینه و گرایش‌های قابل پذیرش در جشنواره.

2-    مطالعه دقیق ضوابط و مقررات شرکت در جشنواره.

3-    تکمیل فرم شرکت در جشنواره (فرم شماره 2) توسط شرکت‌کنندگان ایرانی و یا تکمیل فرم شماره 3 توسط نمایندگان رسانه‌های خارجی مقیم ایران.

4-    ارسال فرمهای تکمیل شده به دبیرخانه جشنواره مطابق توضیحات مندرج در "ضوابط و مقررات" جشنواره.

 

توجه: فرمهای فراخوان و متن کامل ضوابط و مقررات شرکت در جشنواره مطبوعات از طریق سایت جشنواره در دسترس علاقمندان قرار دارد.

 

ثبت نام از طریق اینترنت

علاقمندان به شرکت در جشنواره مطبوعات امسال می‌توانند به صورت اینترنتی و از طریق سایت جشنواره ثبت نام کرده و آثار خود را به روش ذیل ارسال دارند:

 

1-    مراجعه به سایت جشنواره مطبوعات به آدرسwww.pressfestival.ir و مطالعه دقیق "ضوابط و مقررات"شرکت در جشنواره.

2-    ورود به بخش "ثبت نام اینترنتی "در سایت جشنواره.

3-    تکمیل فرم مشخصات شرکت کننده در جشنواره.

4-    تکمیل فرم مشخصات آثار ارسالی به جشنواره.

5-    دریافت "کد رهگیری"ثبت نام جهت پیگیری آخرین وضعیت آثار ارسالی از طریق سایت جشنواره و یا تماس با دبیرخانه جشنواره .

6-     شرکت‌کنندگان در بخش "عکس"و"طنز تصویری"از طریق سایت اینترنتی، باید اصل عکس و طنز تصویری (کاریکاتور) خود را نیز جهت ارائه به داوران جشنواره با ذکر "کد رهگیری"به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

7-    شرکت کنندگان در جشنواره از طریق سایت، لازم است آثار مکتوب ارسالی خود را با فرمتهای doc یا docx  و یا pdfو با استفاده از صفحه کلید استاندارد ویندوز ارسال دارند.

8-    در صورت انتخاب آثاری که توسط سایت جشنواره ارسال شده است، ارائه اصل اثر چاپ شده پس از اعلام دبیرخانه به هر یک از برگزیدگان، حداکثر تا یک هفته قبل از مراسم اختتامیه جشنواره الزامی است. بدیهی است که دریافت جوایز و لوح تقدیر منوط به ارائه اصل اثر می‌باشد. (در صورت عدم ارائه اصل اثر در زمان تعیین شده، نام نفرات برگزیده بعدی به عنوان برنده اعلام خواهد شد.)

ضوابط و مقررات شرکت در هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها

ا استعانت از درگاه خداوند متعال و با عنایت به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تهذیب رسانه و جهاد اقتصادی، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی هجدهمین جشنواره مطبوعات ، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی را - جداگانه در دو سطح استانی و کشوری- با اهداف ترویج و نهادینه کردن فرهنگ اصیل اسلامی و بسط و گسترش روزنامه نگاری حرفه ای با روحیه جهادی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اعتقادی،.... برگزار می کند.

دبیرخانه دائمی جشنواره مطبوعات از کلیه روزنامه نگاران؛ مدیران مسئول، نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان و ... مطبوعات و خبرگزاریها و پایگاه های اینترنتی دعوت می‌کند آثار برتر خود را که از فروردین ماه 1389 تا پایان اسفند ماه همان سال منتشر کرده اند، براساس زمینه ها و گرایش های اعلام شده زیر به دبیرخانه ارسال یا از طریق سایت جشنواره به آدرس زیر ارسال نمایند.

نمایندگان رسانه های خارجی نیز می توانند آثار برتر خود را در مهلت مزبور به دبیرخانه ارسال کنند.

 

ضوابط و مقررات

1.       آثاری در مسابقه شرکت داده می شود که درفاصله زمانی اول فروردین ماه 1389 تا پایان اسفند ماه 1389 در یکی از نشریه های کشور که دارای مجوز انتشار و فعالیت هستند، به چاپ رسیده باشد.

2.       آثار ارسالی به طور مجزا در شش گروه نشریه های سراسری، محلی ، خبرگزاری‌ها ، پایگاههای اطلاع‌رسانی اینترنتی، بخش ویژه  و رسانه‌های خارجی مقیم ایران مورد بررسی قرار می‌گیرند.

3.       هر متقاضی می تواند سه اثر در هر رشته و گرایش مورد نظر و در مربوط به هر یک از بخش های نشریات سراسری، محلی، خبرگزاری و پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی (زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) شرکت کند. در ضمن هر اثر تنها در یک بخش می تواند شرکت داده شود.

4.       شرکت کنندگان باید آثار خود را به تعداد اعلام شده ارسال دارند. چنانچه تعداد بیشتر از سه اثر در هر زمینه ارسال شود دبیرخانه آثار اضافی را حذف خواهد کرد.

5.       برگ درخواست شرکت در جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها می‌بایست برای هر زمینه و گرایش به طور جداگانه تکمیل  به همراه آثار مربوطه و روی هر یک از آثار آن بخش و رشته ارسال شود.

6.       آثاری پذیرفته می شوند که اصل یا تصویر صفحه‌های منتشر شده در نشریه و رسانه‌های مربوط نیز ارسال شده باشد.

7.       مدیران مسئول نشریه‌ها و مدیران عامل خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع‌رسانی دارای مجوز از ستاد ساماندهی پایگاههای اطلاع‌رسانی ثبت شده در پایگاه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می توانند به نام صاحب اثر، برگه درخواست شرکت در جشنواره را تکمیل و پس از تأیید به همراه آثار مربوط ارسال کنند.

8.       شرکت کنندگان در موضوع عکس و کاریکاتور لازم است علاوه بر ارسال نسخه چاپ شده در نشریه، اصل اثر به همراه لوح فشرده آن را ارسال کنند.

9.        ابعاد عکس ها باید 30×20 و حداکثر 40×30 سانتیمتر باشد.

10.   چنانچه اثر ارسال شده دارای نام مستعار باشد، قبل از ارسال باید به تائید مدیر مسئول نشریه رسیده باشد.

11.   آثاری که به طور مشترک و گروهی تهیه شده باشند، در صورت راهیابی به مرحله نهایی، گروه تولیدکننده به عنوان برنده اعلام خواهد شد.(به جز رشته تیتر)

12.   در رشته تیتر، تنها تیترهایی پذیرفته می شود که محصول کار فردی است.

13.   در رشته سرمقاله ، تنها سرمقاله های روزنامه ها و هفته نامه ها پذیرفته می شود. سرمقاله سایر نشریه ها می‌تواند به تناسب موضوع برای بخش مقالات ارسال شود.

بخش ویژه

هجدهمین جشنواره مطبوعات دارای 5 موضوع ویژه به شرح زیر می باشد:

1.       تبیین نقش مطبوعات در جهاد اقتصادی

2.       رسالت مطبوعاتی؛ تهذیب رسانه ای ، اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری

3.       طرح تحول اقتصادی، هدفمندی یازانه ها، اصلاح ساختار بیمه و مالیات، اصلاح نظام بانکی و...

4.      فرهنگ اسلامی، اصول اعتقادی، احکام و عبادات ترویج ازدواج آسان، تعلیم و تربیت کودک و...

5.       بیداری ملت های مسلمان و اتحاد جهان اسلام

توجه:نمونه‌ها و آثار برتر مربوط به بخش ویژه از فروردین ماه 1389 تا پایان شهریور ماه سال جاری(1390) پذیرفته می‌شود.

 

تعاریف

یادداشت:مقاله‌ای است نسبتاً کوتاه که نظر نویسنده را راجع به یک موضوع انعکاس میدهد که باید نام نگارنده ذکر شود ، چرا که در غیر این صورت جانب داری تلقی می شود.

گزارش خبری:بیان جزئیات یک خبر با قلم توصیفی که سعی می شود تا حدودی به تمام عناصر خبری پاسخ دهد.

گزارش غیرخبری:گزارش هایی که فرایند مدار هستند تا رویداد مدار به این معنا که در آن کهنگی وجود ندارد و سوژه تازگی خود را حفظ می کند.

عکس خبری:عکسی که راجع موضوع یا رویداد روز گرفته شود.

عکس غیرخبری:عکس تزئینی که جنبه خبری ندارد.

مقالات تخصصی:مقالاتی که توسط نویسندگان غیرشاغل در تحریریه های مطبوعاتی نوشته شده و به چاپ رسیده است.

 

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق پست و یا سایت جشنواره به دبیرخانه دائمی جشنواره مطبوعات به نشانی زیر ارسال دارند:

آدرس پستی: خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم)، روبروی بیمارستان جم، کوچه مدائن، پلاک11، دبیرخانه هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی  و  تلفن: 88312753 و  88314429

سایت جشنواره:www.pressfestival.ir

 

شرایط و نحوه ثبت نام اینترنتی در جشنواره مطبوعات

به توضیحات مندرج در راهنمای شرکت در جشنواره مطبوعات از طریق اینترنت مراجعه شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا